torsdag 15 december 2016

När julstämningen inte riktigt infinner sig

I flera veckor har jag tänkt att det vore oerhört kul att göra ett pepparkakshus. Vi påbörjade i och för sig ett när jag var på besök hos syster i Norge, men jag hann inte vara med om det roligaste, dvs. att dekorera huset. 

Valde första bästa recept och rörde ihop degen igår. Om jag skulle haft mer rutin med att göra pepparkakshusdeg kanske jag hade insett att det var onödigt mycket
mjöl... degen blev alldeles för tung och torr. Det var inte mycket julstämning som flödade i mitt inre när jag skulle kavla ut degen ikväll, om vi säger som så... Degen var tungkavlad och sprack. Jag gav upp när hälften av delarna var färdiga. Antingen ger jag degen ett nytt försök imorgon eller slänger bort den och ber syster pepparkakshusexperten dela med sig av sitt recept istället. Det går inte alltid som man tänkt sig i julstöket...

Dessa lysande gubbar lyser iallafall upp tillvaron! Fick dem igår när vi hade julfest i huset där jag jobbar. En mycket trevlig tillställning med glögg och tilltugg, lite lekar och julklappsutdelning. 




Bara för att förevisa att de ändrar färg var jag ju tvungen att ladda upp tre bilder på samma gubbar... ;)

/E



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar