fredag 7 november 2014

Årets julklapp? Min gissning

Det råder en viss hälso- och träningstrend i samhället. Jag anser mig ha ganska hälsosamma vanor, tycker om att gå på gym och röra på mig, men vardagsmotionen som många experter säger att är viktig har jag svårt att få in. Måste ta bilen till jobbet och sitter en stor del av arbetsdagen. Som kontorsråtta vet jag att jag borde stiga upp från stolen regelbundet under dagen och sträcka på axlarna och röra på benen, men det är ack så svårt att komma ihåg. 

Vad har detta med julen att göra? Inte så mycket egentligen, förutom att det finns en liten manick som kan hjälpa upp situationen och påminna en om att röra på sig. Denna manick skulle passa ypperligt som årets julklapp som utses varje år.

Jag har aldrig lyckats gissa rätt på årets julklapp, och lyckas knappast i år heller. Men min gissning är att det blir AKTIVITETSARMBAND, dvs. en kombination av stegmätare och pulsklocka.

Det finns olika typer av aktivitetsarmband, men de flesta verkar ha gemensamt att de mäter steg, kalorier etc. Man kan koppla dem till en app i telefonen och få statistik på hur mycket man rör på sig. Armbandet kan även påminna en under dagens lopp om att man har rört på sig för lite. Det verkar även vara möjligt att mäta sömnkvalitet, genom att armbandet registrerar hur mycket man rör på sig under natten. Mycket rörelse = sämre sömn, antar jag.





/E

2 kommentarer:

  1. Inte alls en tokig gissning, både jag och maken har kikat på sådana. Skulle inte bli förvånad om du har rätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli intressant att se om jag har rätt! :)

      Radera